Kultna galerija Collegium Artisticum: XII izdanje izložbe “Sarajevski salon”

Kultna galerija Collegium Artisticum: XII izdanje izložbe “Sarajevski salon”

Živimo u društvu konzumerizma i općeg pada vrijednosti, stiješnjeni između frustrirajuće političke svakodnevice i želje da ozdravljujemo duštvo. Tu misiju, iako u prilikama minornih budžetskih izdvajanja, na sebe u velikoj mjeri  preuzimaju različiti kulturni projekti. Jedan od njih je i godišnja kolektivna  izložba Udruženja likovnih umjetnika KS, pod nazivom „Sarajevski salon“.

Dvanaesto izdanje ove respektabilne postavke biće svečano otvoreno u petak, 19 januara 2024, s početkom u 19 sati, u kultnoj gradskoj galeriji „Collegium Artisticum“.

U sinergiji različitih tehnika, medija i umjetničkih poetika, publici će se predstaviti 37 autorica i autora.

To su: Adela Jušić, Admir Šurković, Adnan Jasika, posthumno Aleksandar Saša Bukvić, Amel Hodžić, Amela Hadžimejlić, Amer Bakšić, Amer Hadžić, Armela Vesković, Bojan Stojčić, Boris Hodak, Danilo Kreso, Dejan Pranjković, Denis Haračić, Dženan Hadžihasanović, Dženat Dreković, Edin Numankadić, Emir Kapetanović, Emir Osmić, Enes Sivac, Halil Tikveša, Hamzalija Muhić, Irfan Handukić, Izet Alečković, Jusuf Hadžifejzović, Lejla Ćehajić, Mensud Kečo, Mladen Štrbac, Nela Hasanbegović, Nikola Blagojević, Nora Salome Berthoud, Safet Zec, Samir Plasto, Savka Krčmar, Sead Čerkez, Senad Pepić, Stijepo Gavrić.

XII SARAJEVSKI SALON – ODSUTNO KAO PRISUTNO U PRISUTNOME (odlomak iz teksta prof. dr Edina Pobrića, ustupljen iz galerije “Collegium Artistrikum”)

“Godine 1922, T. S. Eliot je u svojoj poemi Pusta zemlja opisao duhovnu propast zapadne kulture. U mitu o Svetom Gralu, pusta zemlja je mjesto gdje ljudi žive ispraznim životom, slijepo slijedeći pravila svog društva bez uvjerenja koja bi proizilazila iz dubljeg poimanja stvari. Eliotova poema bila je, nažalost, proročanska, jer se od tada pa do danas ta slika svijeta, u svojim različitim varijacijama, neprestano ponavlja.

Dvanaesti po redu Sarajevski salon sa svojim artefaktima tematski se ponovo vraća tom sivilu zapadne kulture i civilizacije. Umjetnici ovdje ne izražavaju sami sebe kao građanske ličnosti, već samim činom stvaranja slike, instalacije, fotografije ili skulpture podižu svoj doživljaj na nivo ljudske egzistencije, predstavljajući nam čovjeka koji osjeća bolnu i krajnju samoću u jednom iščašenom svijetu uzaludnih čežnji. Ratovi, genocidi, razaranja, bolesti, glad, ekonomske krize, sve se to udružilo da bi u 21. stoljeću ponovo, nakon 17. stoljeća i 1968. godine, manir savremenog doba pretvorio se u manirizam. Porast znanja je ponovo doveo do krize znanja. Ako je 18. st. bilo stoljeće materije, 19. st. stoljeće energije, a 20. i 21. st. stoljeće informacija, moramo se pitati: otkud toliko nesporazuma i nekomunikativnosti u dobu komunikacije!?

Po Schopenhaueru svijet nije nikad bio niti će biti racionalan i logičan, nego je očitovanje bezumne volje, a život je tada neizbježan doživljaj boli. Volja je jedno i sve, bit čovjeka, bit svega, organskog i neorganskog i nagonskog. Sve pojave u svijetu se upravljaju po načelu kauzalnosti, dok je volja bezumna, slijepi nagon. Ako je Schopenhauer u pravu, onda takva volja nikada ne može biti zadovoljena, pa su bol, nesreća, trpljenje, osjećaj strašne usamljenosti i praznine neminovno iskustvo života”- napisao je u katalogu izložbe prof.dr. Edin Pobrić.

Inače, izložba „Sarajevski salon“ pokrenuta je 60-ih godina prošlog stoljeća te nakon rata ponovo obnovljena. Selekcija radova je i ovoga puta bila stroga, sa vrhunskim kriterijima estetike. Stoga, postavka sa sobom nosi i snažan edukativni pečat, osobito za studente  likovnih akademija BiH.

I, ne treba zaboraviti da se u svijetu za umjetnost izdvajaju značajna sredstva. Ali, naši autori žive daleko od takve priče, u nedostaku strategije za otkup djela ili neke druge dobro došle podrške. Ipak, paradoks je zapravo  da najbolju umjetnost rađa vrijeme krize. Zato među predstavljenim radovima neizostavno ima i takvih koji promišljaju o našoj ideološki i konzumeristički posredovanoj stvarnosti -spram golog opstanka na rubu egzistencije.

U organizaciji Udruženja likovnih umjetnika Kantona Sarajevo, a uz podršku Javne ustanove “Collegium artisticum” Sarajevo te Ministarstva kulture i sporta KS, ovogodišnji “Sarajevski salon” biće otvoren sve do 9. februara.

federalna.ba/Indira Karić